Puffen in Duitsland

Dag 39 – Za. 27 juni 2026 – Jagel > Orsoy – 500 km – 38°C – ☀️

Vanmorgen zijn we al vroeg op en rijden we om 8:30 uur weg van de camperplek in Jagel. Nadat we nog even in het dorpje getankt hebben, duiken we de snelweg op om naar het zuiden te rijden.

Zolang we rijden, met de airco aan, is het heerlijk koel. Maar zodra we stoppen voor koffie en toiletbezoek voelen we de hitte als een warme deken om ons heen. Gelukkig hebben we dat in Scandinavië niet gehad dit jaar.

Even na vieren arriveren we op onze camperplek in Orsoy, een klein dorpje aan de Rijn. Daar heeft de gemeente 2 camperplaatsen gemaakt waarvan er nog 1 vrij is voor ons. We parkeren de camper en daarna genieten we van een verfrissend ijsje, zittend  op de Rijndijk.

Nu wil het dat tegenover onze camperplek een hotel/restaurant zit. En met ruim 40 °C in de camper wil je daar niet lang zijn, dus bezoeken we het terras van het hotel/restaurant. Daar drinken we eerst wat en later eten we daar, buiten zittend, waar het toch wel erg warm is.

Hierna zoeken we een bankje in de schaduw op de Rijndijk op en genieten we van het uitzicht en het windje dat daar waait. Straks maar proberen de temperatuur in de camper omlaag te krijgen voor onze laatste nacht in de camper deze reis. Morgen weer naar huis.


Ook voor ons de hitte

Dag 38 – Vr. 26 juni 2026 – Torup > Jagel – 400 km – 34 °C – ☀️

Vanmorgen in Zweden was het nog heerlijk koel, daardoor ook goed kunnen slapen. Nadat we weer reisvaardig zijn, rijden we eerst een stukje binnendoor, om daarna op de snelweg uit te komen richting Malmö. We nemen uiteraard niet de laatste afslag in Zweden, maar rijden door over de eerste grote brug over de Oresund. Deze keer met een heel rustige zee. Zodra we de brug over zijn, rijden we Denemarken in.

Op de navigatie zien we onze aankomsttijd steeds verder oplopen. Het blijkt dat een deel van onze route is afgezet, in verband met een ongeluk. Gelukkig helpt Google ons met het vinden van een alternatieve route, zodat we daarna weer verder kunnen over de snelweg en over de Grote Belt brug.

Zodra we in Duitsland zijn gaan we bij Flensburg van de snelweg af om lege flessen in te leveren bij de supermarkt en onze zomer voorraad voor thuis aan te vullen. De chocolade die we kopen, gaat gelijk de koelkast in, om te voorkomen dat alles straks gesmolten uit de kastjes druipt.

Want ook hier in Noord Duitsland is het verzengende heet. Gelukkig hebben we die warmte tijdens onze reis door Scandinavië niet gehad, want dat had niet leuk geweest, weten we nog van vorig jaar toen we ook midden in een hittegolf zaten in Zweden.

Onze camperplek voor de nacht in Jagel is een bekende plek voor ons. Nadat de luifel uit staat en we een verfrissend drankje in de schaduw hebben gedronken, lopen we heel rustig naar het Grieks restaurant, even verder op in het dorp. Daar kiezen we ieder een heerlijk gerecht en genieten we van de lekkere kruidige smaak van het eten, aangevuld met een groot glas gekoeld bier. Hierna lopen we terug naar de camper en zitten we nog lang buiten.


Laatste dag in Zweden

Dag 37 – Do. 25 juni 2026 – Rydaholm > Torups slot – 230 km – 25°C – ☀️

Vanmorgen is het al lekker warm wanneer we om 7:30 uur opstaan. We ontbijten lekker buiten en maken ons daarna reisvaardig voor de laatste etappe in Zweden. We doen onderweg nog een keer boodschappen om vers Zweeds wittebrood te kopen en om onze Zweedse kronen op te maken.

Een lunch stop hebben we op een mooi plekje op een schiereiland in een nationaal park. Het uitzicht is weer fantastisch.

We rijden weer verder om na enige tijd weer te stoppen bij een groot grafveld. Hier staan nog allerlei stenen rechtop, en met enige fantasie zie je dat hier in het verleden de overledenen werden begraven. 

Vanaf het grafveld is het nog ruim een uur rijden naar onze camperplek bij kasteel Torup. Hier hebben we vorig jaar ook gestaan, toen was het wel een stuk drukker. Zodra we gesteld staan, lopen we nog naar het kasteel, dat zelf niet te bezoeken is, de kasteeltuin wel. Morgen verlaten we Zweden om via de bruggen naar Duitsland te rijden.


Alles wordt vlakker

Dag 36 – Wo. 24 juni 2026 – Falköping > Rydaholm – 180 km – 23 °C – ☀️ ☁️ ☀️

Vanmorgen verlaten we de ‘honden camperplaats’ om weer op ons gemak verder naar het zuiden van Zweden te rijden. Voor zover er snelwegen zijn, vermijden we die en rijden we over mooie provinciale wegen. Regelmatig zien we dan een mooie klassieke Amerikaanse wagen rijden. De tweede foto is van gisteren, toen we achter zo’n bak, met een draaikolk in zijn tank, reden.

We blijven ons ook verbazen over de mooie rustplaatsen, die langs de doorgaande routes liggen. Bij degene op de foto hieronder hebben we aan een  picknick tafel onze lunch genuttigd, met uitzicht op een van de vele meren in Zweden. Er zijn geen hoge bergen meer in dit deel van Zweden, het landschap wordt steeds vlakker, met op steeds meer plaatsen agrarische activiteiten.

In de loop van de middag bereiken we onze camperplek voor de komende nacht, met ca. 50 plaatsen. Hiervan waren er bij onze aankomst al circa 45 bezet. Toch vinden we een goed plekje onder de bomen. Daar installeren we ons en lezen we wat. Ondertussen is de boer van wie dit perceel is, druk bezig het gemaaide gras te verzamelen en in plastic te verpakken. Een leuk schouwspel.

’s Avonds maken we nog een kleine wandeling en komen uit bij het meer, waar de zon langzaam aan het ondergaan is. Wanneer we verder lopen moeten we door een hek, waarachter schapen staan te grazen. Zij hebben nauwelijks aandacht voor ons.


Land van The Hobbit?

Dag 35 – Di. 23 juni 2026 – Gustavsfors > Falköping – 200 km – 23 °C – ☀️

Vanmorgen, nadat we rustig aan hebben gedaan, verlaten we de camping in Gustavsfors, om weer verder richting zuiden te rijden. We zien de omgeving veranderen van rotsen en meren, naar weides en bossen. In Trollhattan hebben we een winkelstop, om onze voorraden weer enigszins aan te vullen. Later maken we een koffiestop bij een mooie rustplaats.

Hierna vervolgen we onze reis naar onze camperplek voor de nacht. Dat is een recent geopende camperplek, van de snelweg af, deels in het bos. We worden allervriendelijkst ontvangen door de eigenaresse die ons laat weten dat er vandaag honden wedstrijden zijn bij de camperplek. En hoewel we geen hond hebben, mogen we toch een nachtje hier verblijven. Om 20 uur zijn we wedstrijden afgelopen en de honden met hun baasjes vertrokken.

Nadat we geïnstalleerd zijn, drinken we eerst wat, want hoewel het hier ca. 23 °C is, koel vergeleken met Nederland en de rest van West Europa, hebben we wel dorst. Hierna trekken we de wandelschoenen aan en maken een wandeling door het bos en over goed begaanbare paden. Sommige delen in het bos zijn zo met mos overgroeid dat het ons doet denken aan Nieuw Zeeland en in het bijzonder The Hobbit filmlocaties daar.

<< Tik/Klik op de foto voor een video >>